GIL SCOTT-HERON & HIS AMNESIA EXPRESS – LEGEND IN HIS OWN MIND – LIVE @ THE “SCHAUBURG” THEATRE IN BREMEN, APRIL 18, 1985 (2cd)

Artiest info
Website
 

 

“The most important black voice since Martin Luther King Jr., a black Bob Dylan…”

Critici in de vroege jaren 1970 noemden Gil Scott-Heron de belangrijkste zwarte stem sinds Martin Luther King Jr. en beschreven hem als een zwarte Bob Dylan. "Zijn poëzie is met veel spierballen, met stilettohumor, met straatpraat, veel ervan terecht boos en accuraat…", schreef de New York Times in 1975, zich vergapend aan de boze man uit de Bronx. Geen wonder dat Scott-Heron decennia later werd gevierd als de "Godfather of Rap".

Gil Scott-Heron (1949-2011) was een Amerikaanse dichter, muzikant en schrijver. Hij zong en speelde elektrische piano en gitaar. Hij was de zoon van de Jamaicaanse profvoetballer Gilbert Heron (1922-2008) die begin jaren ‘50 in Groot-Brittannië speelde. Scott-Herons muziek werd beïnvloed door jazz, funk en soul en beïnvloedde op zijn beurt weer verschillende generaties hiphopartiesten. Zijn teksten zijn sterk politiek geladen en getuigen van sympathieën met de Black Power-beweging. Terugkerend naar zijn zwarte roots, stierf hij op 27 mei 2011 in het stadsdeel Harlem, NY.

Op 18/04/1983 trad hij Gil in Bremen op in de Schauburg. Radio Bremen nam de show op die wordt uitgebracht op twee cd’s. Gil's zoon Rumal Rackley over dit concert: "Dit album van een concert uit 1983 vangt de geest die tijdens Gil Scott-Heron's reizen in de VS en in het buitenland doordrong in elk optreden. Van Europa tot Azië tot Australië tot Afrika, zijn werk resoneert op hart- en zielsniveau…".

“No wonder that decades later Scott-Heron was celebrated as the Godfather of Rap…”

Met “We Almost Lost Detroit” opent cd1. Kenners weten dat het een nummer is uit het ‘Bridges’ album uit 1977, dat Gil Scott-Heron opnam met Brian Jackson. Het openingsnummer gaat over een bijna nucleair accident in Detroit, Michigan -zoals  beschreven in het boek van John G. Fuller- over Fermi 1, de eerste commerciële kweekreactor met de nadruk op de gedeeltelijke kernsmelting van 1966. Meerdere nummers die Gil die avond bracht, staan op zijn 1990-album, ‘Tales of Gil Scott-Heron and His Amnesia Express’. Ze zijn zowat de rode draad van dit live album. “The Bottle”, “Washington DC” en “Three Miles  Down”, een ode aan de koolmijners en wat ze moeten doen voor hun dagelijkse kost, komen uit het genoemde album. Verder zijn er ook het sfeervolle “Winter In America” en “B-Movie”, het alvast langste nummer (17:53) op het album. Het opent (na de drie solo nummers van Gil) met fascinerende percussie van Lawrence McDonald. Als Gil het overneemt wordt het een lang zowat gesproken verhaal over presidenten en de Amerikaanse en wereld geschiedenis. De titelsong, het eerste nummers waarin de blazers (Vernon James: sopraan sax / Ron Holloway: tenor sax / Alonzo Baily: trompet, bugel) zich laten horen, is erg funky en laat een totaal andere en erg fascinerende Gil Scott-Heron horen. “Shut ‘Em Down”, waarmee cd1 afsluit, is een dromerig nummer dat de A-kant was van een Arista-single uit 1980. Vernon James op dwarsfluit en Alonzo Baily op trompet zijn hier de smaakmakers. Uit cd2, een cd met slechts vier maar erg lange tracks, blijven er nog enkele nummers over. Het dromerige, erg relaxte, “Better Days Ahead” (1978)en de populaire hit, “Johannesburg”. "Johannesburg” is een nummer van Gil Scott-Heron en Brian Jackson, met muziek verzorgd door de Midnight Band. Het is het eerste nummer op Scott-Heron en Jackson's gezamenlijke album ‘From South Africa to South Carolina’,  in november 1975 uitgebracht door Arista Records. De tekst besprak het verzet tegen apartheid in Johannesburg / Zuid-Afrika en vergeleek apartheid met de rechteloosheid van Afro-Amerikanen in de Verenigde Staten.

“No wonder that decades later protagonist Scott-Heron still remains as popular and that ‘Legend in His Own Mind’ is also a special album…” (ESC, Rootstime.be)

Eric Schuurmans

 

 

‘LEGEND IN HIS OWN MIND’: tracklist: CD1: 01. We Almost Lost Detroit* – 02. Angola, Louisiana – 03. Three Miles  Down* – 04. B-Movie – 05. A  Legend in His Own Mind – 06. Winter In America* – 07. Band Introduction – 08. Shut ‘Em Down – CD2: 01. Washington D.C. – 02. The Bottle* – 03. Better Days Ahead – 04. Johannesburg* (*’Tales of Gil’ – 1990) | Music/Lyrics: Gil Scott-Heron, w/Brian Jackson (lyrics, tr. I/3) | Producer: Peter Schulze | Credits: Gil Scott-Heron: vocs, keys / Vernon James: flute, soprano sax / Ron Holloway: tenor sax / Alonzo Baily: trumpet, flugel horn / Glen Turner: piano / Ed Brady: bass / Kenny Powell: drums / Lawrence McDonald: percussion 

Discography GIL SCOTT-HERON (w/HIS AMNESIA EXPRESS*): Legend In His Own Mind* (Live, @ The Schauburg Bremen, 1983) [2023] | Live* 1986 [2021] | Summer 86* [2020] | We’re New Again – A Remining by Makaya McCraven [2020] | We’re New Here [2011] | I'm New Here [2010] | Live at The Town & Country 1988 [2008] | Greatest Hits Live [2005] | The Best Of Gil Scott-Heron Live [2004] | Tour De Force (live) [2004] | Save The Children (live) [2004] | Winter In America, Summer In Europe (live) [2004] | Minister of Information: Live [1994] | Tales of Gil Scott-Heron and His Amnesia Express* [1990] | Spirits [1994] | The Revolution Begins: The Flying Dutchman Masters [1992] | Tales of Gil Scott-Heron* [1990] | Moving Target [1982] | Reflections [1981] | Real Eyes [1980] | 1980 [1980] | Secrets [1978] | Bridges [1977] | It's Your World [1976] | It's Your World (live) [1976] | From South Africa to South Carolina [1976] | The First Minute of a New Day [1975] | Winter in America [1974] | Free Will [1972] | Pieces of a Man [1971] | Small Talk at 125th and Lenox [1970] |